Bekijk hier de eerste bijdrage van Mariska Min-Leliveld over de Voorjaarsnota, woensdagavond 26 juni, over de idealen en voorstellen van GroenLinks in Noord, toegesneden op twee bewoners, die symbool staan voor een sociaal, duurzaam en groen Noord. Mariska pleit voor structurele projecten in Noord.

Vanavond wil ik het met u hebben over Alicia en Daan. Twee bijzondere bewoners uit Amsterdam Noord, die wij als GroenLinks een warm hart toedragen. Zij staan voor ons symbool voor Noord, en zij helpen ons als GroenLinks eraan te herinneren waar wij voor willen staan: voor een sociaal, duurzaam en groen Noord.

Ik zal ze even aan u voorstellen: Alicia komt uit Tuindorp, heeft twee kinderen en woont sinds kort in de Banne. Ze heeft een tijd in de thuiszorg gewerkt, maar door de bezuinigingen is zij werkloos geraakt. Zij kent nog niet zoveel mensen in de buurt omdat zij net is verhuisd, en heeft vragen over de school en haar financiën. Ze heeft geen auto, en reist meestal met de fiets.

Daan is een avontuurlijke jonge man, die veel buiten is. Hij zwerft eigenlijk de hele dag wel wat rond in het stadsdeel. Met name plaatsen met veel groen zijn voor hem favoriet. Hij heeft geen auto of fiets.

Voor Alicia en Daan is in Noord de afgelopen tijd behoorlijk wat bereikt: Alicia wordt ondersteund door een maatjesproject, en ook andere projecten voor kwetsbare Noorderlingen konden ondanks alles blijven bestaan. In de bibliotheken en de muziekschool kan Alicia buurtgenoten ontmoeten, omdat zij ook in de moeilijke tijden nog voldoende geld hebben om open te blijven.

Er  zijn nieuwe winkelcentra gebouwd waar zij haar boodschappen kan doen, zoals bij de Banne en het Waterlandplein. Er komt een mooi duurzaam zwembad. Noord is nog fietsvriendelijker is geworden, met meer fietsbruggen en hopelijk snel minder fietspaaltjes, zodat Alicia zich snel en veilig kan verplaatsen. Ook heeft het ecologisch groenbeheer ervoor gezorgd dat Daan nu steeds meer mooie bloeiende planten vindt. In het Noorderpark komen Daan en Alicia elkaar af en toe tegen; dit park heeft zich steeds meer ontwikkeld tot een ontmoetingsplaats, niet in de laatste plaats door de Noorderparkkamer en haar activiteiten voor de buurt.

Met deze twee Noorderlingen in ons achterhoofd hebben wij gekeken naar de voorstellen van de voorjaarsnota. Gaan zij erop vooruit? Wat hebben zij nodig? Ook hebben we gekeken naar hoe we, in het laatste jaar van de huidige stadsdelen, structurele investeringen kunnen doen in Noord. Wij vinden het belangrijk als GroenLinks dat deze investeringen gaan naar structurele, duurzame projecten in Noord.  Projecten die meerwaarde hebben voor het groen, milieu en de meest kwetsbare bewoners. Projecten die het leven van Alicia en Daan mooier maken.

• Voor Alicia, de alleenstaande moeder met een uitkering, zodat zij ook de komende tijd mee kan blijven doen, zodat zij woont in een stimulerende en mooie leefomgeving, waarin zij in de buurt andere bewoners kan ontmoeten en bijvoorbeeld straks samen kan gaan zwemmen.

• En Voor Daan, de jongeman, met bruine strepen, die graag door het hele stadsdeel vliegt. Vliegen ja, want Daan is een namelijk een bij. Dat hij in een stadsdeel kan leven, waarin door ecologisch beheer en goede inrichting veel bloemenlinten aan bloeiende bloemen zijn. Waarin er ook schone lucht is, en waarin door een duurzame, milieuvriendelijke economie wordt gedragen door trusts, en energie opgewekt door gezamenlijk windmolens.

Met deze visie en beide bewoners in het achterhoofd hebben wij een aantal voorstellen gemaakt, die Noord op vier punten weer een  beetje mooier maken. Namelijk: Socialer, fietsvriendelijker, duurzamer en groener.

• Socialer, omdat wij voorstellen doen voor nog meer aandacht aan de meest kwetsbare Noorderlingen, bijvoorbeeld degenen, die door de veranderingen in de AWBZ worden getroffen en onze jongeren, die nu veel moeilijker werk kunnen vinden. Socialer ook, omdat wij het dagelijks bestuur oproepen niet alleen in te zetten op controle en cameratoezicht maar juist ook op preventie.

• Fietsvriendelijker, omdat wij willen dat er een goede fietsverbinding en een mooie aanlanding komt naar/aan het nieuwe Oostveer en omdat de liergouw veiliger gaat worden ingericht.

• Duurzamer, omdat we het Natuur en Milieu-educatiecentrum graag een voorbeeldfunctie willen maken voor duurzaamheid en milieu, zodat de kinderen al vroeg leren dat het milieu belangrijk is. Duurzamer ook, omdat de plastic bakken op steeds meer plaatsen in Noord verschijnen, en dat, net als in Oost, deze bakken op zonne-energie kunnen worden geperst.

• Groener, omdat we het Vliegenbos willen verbeteren, met betere fietsverbindingen en betere ontwatering; en ook omdat we de ringslang in Noord willen helpen met extra broeihopen. Groener ook, omdat wij het meest bijvriendelijk stadsdeel willen zijn. Een stadsdeel dus, waarin  bloemenlinten, insectenhotels en bijenkasten zorgen voor mooie openbare ruimte met veel plaats voor bijen, en ook voor allerlei andere diersoorten.

Wij als GroenLinks willen het dagelijks bestuur het advies geven ook Alicia en Daan in het achterhoofd te houden bij het uitwerken van de voorstellen voor de begroting in het najaar. Dat zij dus nadenken over kwetsbare noorderlingen en over de bijen. Dat zij in bedenken: wat willen zij, wat hebben ze nodig?

Dit houdt bijvoorbeeld ook in, dat het nieuwe cultuurfonds moet kunnen worden ingezet voor een breed scala aan culturele activiteiten, die voor iedere Noorderling toegankelijk is. Sociale cultuur dus. Uit dit fonds zouden dus ook de activiteiten van Entos, Banne Bruist, de broedstraten of bijvoorbeeld  buurtactiviteiten moeten kunnen worden gefinancierd. Tevens zouden wij het Dagelijks bestuur willen oproepen voorstellen, die Noord socialer en groener maken, en hierdoor ook leiden tot een prettiger Noord zoveel mogelijk structureel te gaan financieren, zodat wij ons stadsdeel voor de toekomst goed kunnen overdragen aan de nieuwe bestuurscommissies.

Voorzitter, ik zou graag willen afronden. Wij zullen u een aantal moties aanbieden, die ik hierboven al hebt genoemd. Voorstellen waarin we voor zowel Alicia als Daan - en natuurlijk ook voor alle andere bewoners in Noord -  voorstellen doen om ons stadsdeel nog socialer, fietsvriendelijker, duurzamer en groener te maken. U doet toch ook mee?