Tussen de gezondheidszorg en welzijnsvoorzieningen zitten dikke schotten. Maar de hulp die mensen nodig hebben past lang niet altijd in de vakjes die onze stelsels bieden. Daardoor blijven kwetsbare mensen verstoken van de juiste hulp, lopen ze van kastje naar de muur en worden de hulpkosten op de keper beschouwd nodeloos hoog.

Hierover en over de unieke oplossing die in Noord op poten is gezet, spreken Esther Lagendijk, lid dagelijks bestuur Amsterdam Noord en Will van Schendel Directeur-bestuurder van De Sociale Maatschap.

Er gebeurt veel in Noord en gelukkig ook heel veel goeds. De samenwerking die in Noord is opgezet geldt als een landelijk voorbeeld. En daar kunnen we trots op zijn. In dit interview gaan Esther en Will dieper in op de fouten in het hulpsysteem van zorg en welzijn. Met heel veel sprekende voorbeelden laten ze zien hoe desastreus de onhandige zorgsystemen voor mensen kunnen uitpakken. E we krijgen te horen waarom juist Noord tot zo’n succesvolle aanpak wist te komen.

Neem even de tijd en kijk of luister naar dit gesprek boordevol interessante informatie. Je kan het hele interview afluisteren, maar we bieden ook de mogelijkheid om ergens in te springen, of heen en weer skippen. Hieronder een aantal van de interessantste punten.

Centraal in dit verhaal staan de zogenaamde buurtteams, maar wat zijn dat en waarom is dat zo speciaal?
00:00 Wat zijn buurtteams?
00:28 Waarom Will spreken?

Wat gaat er nou mis? Waarom komen Mensen komen niet bij het juiste hulploket terecht.
01:42 Mensen gaan niet naar de juiste plek?

Wat is de rol van de gemeente en dus de politiek bij deze innovatie?
04:03 En de gemeente?
05:50 En de verzekeraars?

Wat waren de bijzondere redenen waardoor dit in Noord zo goed lukte?
06:39 Project Beter Samen in Noord?
08:34 Waarom in Noord en moeilijk elders?
10:28 Wat moeten we niet vergeten?

Waarom zien anderen, ook de zorgautoriteiten, de aanpak Noordse aanpak als een landelijk voorbeeld?
12:39 Een voorbeeld?
13:36 Uitbreiding voorbeeld...
16:50 En elders in Amsterdam?
17:51 Hoe kunnen ze dit elders implementeren?
21:34 En de schaalvergroting van de laatste jaren?