Uitgelicht

Waar kan volgens jou het fietsen in Noord verbeterd worden?

In Amsterdam-Noord is er veel ruimte om prettig te fietsen, geholpen door mooie fietspaden, fietsparkeerplekken en overzichtelijke kruispunten. En je kunt zien dat men in Noord steeds vaker ook de fiets pakt, aan het gebruik van de pont en een veel andere plekken. Nu het warme weer voor de deur staat gaat dat nog verder toenemen.

Maar er zijn nog genoeg plekken in het stadsdeel waar het fietsen nog enorm veel beter en makkelijker kan. Welk punt in Noord moet het meest dringend fietsvriendelijker? Welk fietspad is te smal of hobbelig, waar is er het meest behoefte aan fietsparkeerplekken, en welk kruispunt is het meest gevaarlijk? Vertel het ons, en wij van GroenLinks Amsterdam-Noord zetten de belangrijkste punten op de agenda van de bestuurscommissie van het stadsdeel.

Noord fietst

De komende vier jaar gaat GroenLinks het fietsen aanmoedigen met goede fietspaden, meer 30 km zones, fietsstraten, goede fietsenstallingen, verkeersluwe wijken en routes die ook veilig zijn voor kinderen.

Fietsen in Amsterdam-Noord augustus 2012

• Fietsen
    Fietsen is schoon, goedkoop en gezond. Noorderlingen zouden nog veel vaker voor korte stukjes de fiets kunnen nemen.
  • Veilig
    Hiervoor zijn er veilige, snelle routes nodig. Fietsbruggen, fietsstraten en vrij liggende fietspaden helpen dit waar te maken.
  • Fietspaaltjes
    Fietspaaltjes blijken vaak slecht zichtbaar en daardoor onveilig. Deze worden dus alleen geplaatst daar waar het écht nodig is.
  • Scholen
    GroenLinks wil dat steeds meer kinderen op de fiets (of lopend) naar school gaan. Veilige routes zijn dan heel belangrijk. In de nabije omgeving van alle scholen willen we daarom zones creëren waar het ook voor kleine kinderen veilig is om te lopen of te fietsen.
  • Routes
    Vrij liggende fietspaden worden waar mogelijk uitgebreid, bijvoorbeeld met een snelle fietsroute naar Zaandam en met een fietsroute langs het IJ.
  • Fietsstraten
    Daarnaast kan de fiets meer ruimte krijgen in zogenaamde fietsstraten. De auto is in deze fietsstraten ‘te gast’.
  • Scooters
    Scooters rijden te hard voor het fietspad. Om het fietsen veiliger te maken, willen we dat scooters op de weg gaan rijden.
  • Snelheid
    Doordat op de meeste plaatsen een maximum snelheid van 30 km/uur gaat gelden, is het op de weg en bij het oversteken veiliger.
  • Fietsvriendelijk
    Ook het fietsen naar de winkels kan aantrekkelijker. Wij willen meer fietsenrekken bij elk winkelcentrum en de route naar de winkels toe moet waar mogelijk fietsvriendelijker worden gemaakt door vrij liggende fietspaden.

Meer lezen?

Een van onze activiteiten uit deze raadsperiode:

NOORD NÓG BEREIKBAARDER